FőoldalArchívum2011 második felétől már csak ESP-vel felszerelt személyautók és áruszállítók kerülhetnek forgalomba
2009. április 16., csütörtök ::

2011 második felétől már csak ESP-vel felszerelt személyautók és áruszállítók kerülhetnek forgalomba

Elfogadta az Európai Parlament azt a javaslatot, amely kötelezővé teszi a járművek számára a menetstabilizáló elektronika használatát. Ennek megfelelően 2011 novemberétől csak ESP-vel felszerelt új személyautók, tehergépjárművek helyezhetőek forgalomba az Európai Unió tagállamaiban

A jogszabály szerint (amelyet még a Miniszterek Tanácsának is el kell fogadnia), 2014-től már minden új közúti járműnek rendelkeznie kell a biztonsági elektronikával. Ugyanakkor a szakemberek szeretnék elérni, hogy 2013-tól a 3,5 tonnánál nehezebb új tehergépjárművek, illetve a nyolc főnél több utast szállító egyterűek és buszok számára írják elő a sávelhagyásra figyelmeztető és vészfékasszisztens rendszerek alkalmazását is. 2015-től pedig ez a szabály minden forgalomba helyezés előtt álló járműre igaz lesz.

A Bosch, az ESP rendszerek egyik legnagyobb gyártója üdvözölte a döntést, mint mondják, ez azért jó, mert a biztonsági öv után az a legfontosabb biztonsági technológia az autóban. Egyes vizsgálatok szerint az ESP általános alkalmazásával a vezetői gyakorlatlanságból eredő balesetek 80 százaléka kivédhető lesz.

(Electronic Stability Program, magyarul elektronikus stabilizáló program feladata az, hogy ívmenetben korrigálja a jármű alul- vagy túlkormányozott viselkedését. Ennek érdekében a vezető közbeavatkozása nélkül egyes fékeket működésbe hoz, ha például egy jobb kanyarban az autó orra kifelé sodródik, akkor a jobb első és a bal hátsó kereket fékezi.
Ennek hatására olyan nyomaték jön létre, amely visszatéríti a járművet a kormánnyal kijelölt ívre. Ha a stabilitásvesztés fékezés közben jön létre, akkor a fékerők csökkentésével, illetve növelésével éri el ugyanezt a hatást. A stabilizáló rendszerek a blokkolásgátló kiépítettségét használják ki: a kerékfordulatszám-érzékelők mellett azonban a kormányelfordítást, a keresztgyorsulást, a szöggyorsulást is szenzorok mérik, ami alapján a számítógép meghatározza a vezető szándékát és a tényleges ívmeneti viselkedést, s ha a kettő nem egyezik, akkor közbeavatkozik.)

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény