FőoldalRendszerintegrátorA "poka yoke" hibaelkerülő
2012. szeptember 11., kedd ::

A "poka yoke" hibaelkerülő

Poka yoke minőségmenedzsment optimalizálja a termelési folyamatokat
Nem kizárólag a vevői elégedettséget, a hírnév ápolását vagy a költségoptimalizást szolgálja. A minőségmenedzsment esetében elsősorban a biztonságról van szó. Egy ennyire kényes téma nem csupán globális jelentőségű, hanem olykor-olykor globális megoldást is igényel - ahogyan végül a KVL Comp cég példája mutatja: a magyar vállalat a japán poka yoke hibaelkerülési módszer alapján optimalizálta több európai autógyártó telephelyeit. A WAGO cégtől, Németországból érkeztek az EnOcean automatizálási alkotóelemek

Miért nem illeszkedik a dízelüzemanyag töltőkútjának pisztolya egy benzinüzemű jármű töltőcsonkjába? Miért nem illeszkedik a mellékállomás telefon-csatlakozódugója a főállomás csatlakozóaljzatába? Miért kell először kivenni a pénzautomatákból a bankkártyát, mielőtt az kiadja a pénzt? Mindegyik kérdésre a "poka yoke" hibaelkerülési elv alkalmazása a válasz. A Japánból származó minőségmenedzsment-módszer foglalkozik az elkerülhető hibák tényleges kiküszöbölésével, és ezáltal minimálisra csökkenti az utólagos javítás költségét. Nekik köszönhető, hogy túl nagy a dízelüzemanyag töltőkútjának töltőpisztoly-átmérője a megfelelő tartálynyílásokhoz képest, hogy az n telefon-csatlakozódugó alakja kissé eltérő alakú az F kódolásúéhoz képest, és többé nem a bakkártyát, hanem legfeljebb a pénzt felejtjük a pénzautomatában.

A minőségjavítási módszerek

A WAGO-I/O-SYTEM 750 építőelemei által vezérelt "Pick to Light" alkalmazás támogatja a dolgozót a gyártásban, és ezáltal elkerülhetők a figyelmetlenségből adódó hibák
"Egy egyszerű beismeréssel kezdődik a poka yoke hibaelkerülési elv alkalmazása" - magyarázza Stubeczky József, a KVL Comp Kft. ügyvezetője, akinek cége az új minőségjavítási módszerekre való áttérésről nevezetes gépkocsiipari beszállító. "Senki sem tudja az akaratlanul elkövetett hibákat teljes mértékben kiküszöbölni. Erre a felismerésre építve elemezzük a mindenkori ügyfél adottságait, és ezek alapján alakítunk ki egyéni megoldásokat szolgáló elgondolásokat." Egyszerűnek hangzik az elv, a gyakorlatban azonban ez nagyon összetett folyamat. Amíg a tervezésnél még viszonylag egyszerű egy alkatrész helyes beszerelésének a biztosítása, összehasonlíthatatlanul nehezebb például folyamatosan ellenőrizni és dokumentálni a kerékanyák meghúzási forgatónyomatékát. Nincsenek bevett eljárások. A KVL Comp cég testreszabott alkalmazásokat fejlesztett ki.

A szerszámok kommunikálnak a WAGO I/O SYTEM 750 rendszerrel

Vezérlődobozok mutatják az akkumulátoros csavarhúzók meghúzási forgatónyomatékait, és jelzik a dolgozónak, hogy a művelet végrehajtása az előírásnak megfelelően történt-e
A tervezők, mérnökök és technikusok olykor-olykor kifejezetten találékonyak. Annak érdekében, hogy ne csupán visszakövetni és bizonyítani lehessen, hogy egy adott eljárást milyen minőséggel végeztek el, a KVL Comp cég teljesen új megoldást talált: a szerelőcsarnokban használt akkumulátoros csavarhúzókat és nyomatékkulcsokat speciális EnOcean-rádiósmodulokkal látták el. Így vezeték nélkül minden lényeges adatot, amely kapcsolatos a dolgozóval, alkatrésszel, nyomatékmérővel, fordulatszámmal, személyautóval és idővel, egy központi helyre továbbítanak. A szerszámtól a szerverig történő átvitelhez a KVL Comp a WAGO automatizálási alkotóelemeit alkalmazta: egyrészt az EnOcean-buszmodulokat az EnOcean-rádióegységek által küldött jelek vételére, másrészt a WAGO-I/O-SYTEM 750 építőelemeket ezen adatok további feldolgozása érdekében.

Biztonságos és megbízható rádiókapcsolat

A WAGO-I/O-SYTEM 750 építőelemei dolgozzák fel az EnOcean-buszmodulokon keresztül érkező adatokat, és vezérlik az ellenőrző lámpákat, valamint a vezérlődobozok hétszegmenses kijelzőit
Az EnOcean-, a W-LAN- és Blutooth-rendszerek frekvenciatartományán kívül eső 868 MHz-en bonyolítja az adatátvitelt, amelynek éppen az autóiparban van kiemelt jelentősége. A kiindulópont az, hogy egyik rendszer sem zavarhatja a másikat. Az EnOcean-buszrendszer azért különösen megfelelő az ilyen érzékeny alkalmazási területek esetében, mivel a maximális adási teljesítmény csupán 10 mW. A rendkívül rövid, kb. 1 ms-os EnOcean-rádióüzenet alatt kibocsátott nagyfrekvenciás mező ezenfelül 100-szor kisebb erősségű, mint a kereskedelemben kapható fénykapcsoló által a kapcsoláskor fellépő szikrázás miatt létrejövő mezőé. Mindegyik EnOcean-adó egy egyedi, 32 bites adóazonosítót küld, ezáltal garantált az, hogy mindig csupán a címzett vevő állítson elő kapcsolóimpulzust. Tisztán matematikai számítás szerint, ilyen módon kb. 4,3 milliárd modul címezhető.

A dolgozó vizuális támogatása
A minden adat fogadását és feldolgozását jelentő dokumentálási feladat mellett a poka yoke hibaelkerülési megoldás a WAGO terepi buszrendszerének irányító jelleget is kölcsönöz. A dolgozó tevékenységének vizuális támogatására és így a figyelmetlenségi hibák elkerülésére a WAGO I/OM-rendszer egy "Pick to Light" alkalmazást vezérel, hasonlóképpen, mint ahogyan a fények jelzik, hogy a polcra kikészített alkatrészek közül melyiket kell legközelebb megmunkálni. A kiválasztott alkatrészt a polcról való levételt követően vagy automatikusan egy fénysorompó ismeri fel, vagy kézzel kell a dolgozónak nyugtáznia minden ilyen művelet adatait ugyanúgy, mint a szerszámadatok esetében. Ethernethálózaton keresztül automatikusan a szerverhez továbbítják, majd ott tárolják. Ha valamelyik helyen a műveletek láncolatában hiba lép fel, akkor ezt regisztrálni kell, és ha lehetséges, azonnal el is kell hárítani.

  • A WAGO-I/O-SYTEM 750 építőelemek az autóiparban
  • "Pick to Light" alkalmazások vezérlése
  • Az elvégzett műveletek közvetlen minőség-ellenőrzése

A WAGO honlapja

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény