FőoldalArchívumA globalizáció és az új technológiák az üzleti modellekben
2010. január 29., péntek ::

A globalizáció és az új technológiák az üzleti modellekben

Az Accenture tanulmánya megállapítja, hogy a globalizáció és az új technológiák arra ösztönzik a vállalatokat, hogy új üzleti modelleket keressenek a hatékonyság, a versenyképesség, az agilitás és a növekedés fokozása érdekében

A globális gazdaságban nemrégiben bekövetkezett zavarok által kiváltott fokozódó globalizáció és az új informatikai technológiák felgyorsulásának kombinációja arra ösztönzi a vállalatokat és kormányzatokat, hogy új üzleti modelleket keressenek annak érdekében, hogy megfeleljenek a hatékonysággal, versenyképességgel, rövid távú agilitással és hosszú távú növekedéssel kapcsolatos felfokozott igényeknek. Ez az Accenture által a Világgazdasági Fórumon nyilvánosságra hozott tanulmány egyik kulcsfontosságú megállapítása.

A világszerte több mint 400 üzleti vezető megkérdezésén, valamint az üzleti és technikai fejlemények éveken át tartó helyszíni elemzésén alapuló tanulmány szerint az olyan éretté váló technológiák, mint a számítási felhő, a mobilkommunikáció és a kollaboratív számítástechnika fogják biztosítani a vállalatok számára azt a "rejtett kapcsolati hálót", amelyre szükségük van, hogy versenyben maradjanak egy többpólusú világban, amelyben a feltörekvő piacok kihívást jelentenek a fejlettebb gazdaságok hagyományos erejének.

Végig a globális gazdasági válság során a feltörekvő piacok rugalmasságot tanúsítottak, és ugyanúgy - ha nem jobban - állták a vihart, mint a fejlettebb piacok; ennek okai az erőteljes helyi növekedés, a nagyon versenyképes költségstruktúrák és az a képesség, hogy alacsony árszinteken tudják kiszolgálni ügyfeleiket. Ez a kihívás nem kerülte el az Accenture által megkérdezett vezetők figyelmét: 88 százalékuk elismerte, hogy vállalatuk nem tett eleget annak, hogy hatékony stratégiai válaszokat dolgozzanak ki az új, bomlasztó üzleti környezetre.

Arra a kérdésre, hogy a következő öt évben mely tényezőknek lesz a legjelentősebb hatása az üzletre, a megkérdezett vezetők 41 százaléka azt mondta: a feltörekvő piacok új szereplőinek méretbeli és hatáskörbeli növekedése, ezt követi az informatikai képességek növelése (35 százalék) és a fejlett piacok lassúbb gazdasági növekedése (27 százalék). A válaszadók azt is mondták, hogy a jövőbeni informatikai fejlődés által támasztott legjelentősebb kihívás a beszállítók, üzleti partnerek és ügyfelek komplex hálózatának kezelése (37 százalék), ezt követi a bizalmas információk és adatok védelme (28 százalék) és a technikai és elemzési szempontból egyaránt képzett munkatársakért folyó versengés (27 százalék).

A tanulmány, mely a "A globális kapcsolatoktól a globális hangszerelésig: A jó teljesítményhez vezető jövőbeni üzleti modellek, ahol a technológia és a többpólusú világ találkoznak" címet viseli, megállapítja, hogy a recesszió utóhatásaként az új technológiák és stratégiák hatékony alkalmazásának kombinációja révén új gazdasági érték teremtődik, megfelelve ezáltal a globalizáció dinamikájának. Az Accenture által megkérdezett üzleti vezetők két fejleményt emeltek ki, amelyek a következő öt évben a legjelentősebb hatást gyakorolják az üzletükre: a feltörekvő piacokról származó új piaci szereplők méretbeli és hatáskörbeli növekedése, valamint az új informatika által biztosított megnövekedett képességek.

"Ezek az erők együttesen sürgetik annak a szükségességét, hogy a vállalatok uralják az üzlet öt kompetitív és összefüggő dimenzióját: új fogyasztók, tehetség, innováció, tőke és erőforrások," nyilatkozta Mark Foster, az Accenture Globális Piacok és Vezetői Tanácsadás részlegének vezérigazgatója. "Kutatásunk azt mutatja, hogy a jó teljesítményűek mind a fejlett, mind a feltörekvő piacokon arra törekednek, hogy olyan biztonsággal és ütemben hasznosítsák az informatikát, amely megadja nekik azt a flexibilitást, hogy átalakítsák üzleti modelljeiket és élen maradjanak a versenyben, amikor új gazdasági körülmények lépnek fel."

A tanulmány szerint egyre gyakrabbak a gazdasági hatalmi egyensúlyeltolódások a vállalatok és egyének, valamint a nemzeti gazdaságok között, nagyobb üzleti komplexitást teremtve azáltal, hogy több embertől lehet vásárolni, illetve többeknek lehet eladni, és több versenytárs van. Ugyanakkor ez a komplexitás a gazdasági értékteremtés többféle módozatát mozdítja elő. Az Accenture hat piacformáló kölcsönhatást azonosított, amelyek képesek új gazdasági értéket teremteni:

  • A fogyasztók bevonása a termelésbe. A vállalatok egyre több lehetőséget találnak arra, hogy együttműködjenek az ügyfelekkel és a beszállítókkal olyan területeken, mint például a termékek közös gyártása és ötletek gyűjtése az innovációs folyamat részeként.
  • Új hidak a termelők és fogyasztók között. A közvetítők arra használják a technológiát, hogy új hidakat létesítsenek a termelők és fogyasztók között, segítenek a vállalatoknak az általuk kiszolgált piacok bővítésében, különösen a feltörekvő piacok gazdaságaiban. A tanulmány keretében megkérdezett üzleti vezetők közel hatvan százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fogyasztókhoz való jobb kapcsolódás jelentős vagy nagyon jelentős hatással lenne az iparágukban zajló versenyre a következő öt évben; az arány nagyobb volt a feltörekvő piacokon működő vállalatok vezetői körében, mint a fejlett piacokon működő vállalatok vezetői esetében (68 százalék, illetve 56 százalék).
  • A business-to-business (B2B) kereskedelem új formái. A B2B tevékenység új formái válnak lehetővé technológiai szempontból, előmozdítva az "e-piacok" ígéretét, amelyek egy évtizede kerültek először szóba. A hongkongi Li & Fung például arra használta az informatikát, hogy hagyományosan belsőleg, kis- és nagykereskedők által nyújtott szolgáltatások globális, horizontális szolgáltatójává változtassa magát - ilyen szolgáltatások például az ellátási lánc menedzsment, a termelés és az üzemeltetés. Ez egy különösen erőteljes trend, amely elősegíti a költségstruktúrák változatosabbá tételét ebben a változékony világban.
  • Fogyasztók között megosztott tartalom. A technológia lehetővé teszi a hasonló gondolkodású fogyasztók számára, hogy együttműködési struktúrák sokaságát hozzák létre, amelyek több országon és régión ívelnek át annak érdekében, hogy információt cseréljenek, értékeljék a termékeket és szolgáltatásokat, valamint beszerzéseket eszközöljenek. Az Accenture kutatása feltárta, hogy a vezetők 57 százaléka úgy gondolja, a jól informált fogyasztók növekvő alkuereje jelentős hatással lesz az iparágukban zajló versenyre a következő öt évben. A feltörekvő piacokon működő vállalatok üzleti vezetői különösen figyelnek erre a trendre, 67 százalékuk nyilatkozott így, míg a fejlett piacokon a vezetők 52 százaléka mondta ezt.
  • "Peer-to-peer" termelés. Az egyének csoportokat alkothatnak, amelyek termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre annak érdekében, hogy csökkentsék a meglévő beszállítók piaci erejét vagy hogy nagyobb befolyást gyakoroljanak arra, hogyan gyártanak vagy fogyasztanak egy terméket vagy szolgáltatást. A nemzetközi "peer-to-peer" mikrofinanszírozási platformok a kölcsönzés új formáit teszik lehetővé a kisvállalkozók számára a magas növekedési ütemű gazdaságokban.
  • Együttműködő fogyasztás. Az ismeretségi hálózatok növekedése és a digitalizáció lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy csoportokat alkossanak, amelyek felfokozzák alkuerejüket. A 2003-ban alapított sanghaji Liba.com, amely mindenfélét árul festékektől csillárokig, jelenleg 1,6 millió taggal rendelkezik. A Liba.com weboldalának naponta 300 000 egyedi látogatója van, és havonta körülbelül 30 000 tranzakciót bonyolít a csoportos vásárlási események során Pekingben, Sanghajban, Kantonban és máshol.

Foster szerint a vállalatok - annak érdekében, hogy a gazdasági érték és növekedés új formáit hozzák létre - kihasználhatják a termelés, kollaborálás és fogyasztás ezen új kombinációinak bármelyikét vagy mindegyikét azért, hogy a versenytársakat megelőzve átalakítsák üzleti modelljeiket.

"Válaszul az újabban bonyolulttá és versenyképessé vált ökoszisztémákra a vállalkozások kénytelenek lesznek újraértékelni hagyományos szerepeiket és a hagyományosan követett értékforrásokat" mondta Foster. "Ugyanakkor a szervezeteknek nagyszerű lehetőségük van arra, hogy előnyükre aknázzák ki ezeket az új piaci erőket azért, hogy optimalizálják, kibővítsék és átalakítsák üzleti modelljeiket."

A kutatásról
A globális kapcsolatoktól a globális hangszerelésig: A jó teljesítményhez vezető jövőbeni üzleti modellek, ahol a technológia és a többpólusú világ találkoznak az Accenture negyedik jelentése a fejlődő "többpólusú" globális gazdaságról. Az Accenture Teljesítménykutató Intézete által készített jelentés széleskörű kutatáson, valamint egy az Accenture által megrendelt, világszerte több mint 400 üzleti felsővezető megkérdezésével végzett felmérésen alapul. A tanulmány felhasználja az Accenture ügyfelek ezreivel végzett munkája során szerzett tapasztalatait, valamint az Accenture Technológiai Laboratórium és az Accenture Egészségügyi és Közszolgálati Intézet úttörő munkásságát.

Az Accenture első jelentése a globalizáció legutóbbi fázisáról, amelyet 2007-ben hoztak nyilvánosságra, a többpólusú világ öt olyan, egyre inkább kompetitív és összefüggő dimenzióját határozta meg - új fogyasztók, tehetség, innováció, az erőforrások fenntarthatósága, és a tőke -, amelyeket a multinacionális vállalatok munkára foghatnak a rövid távú flexibilitás és hosszú távú növekedés érdekében. A második jelentés 2008-ban a feltörekvő piacok multinacionális vállalatainak felemelkedését mutatta be. 2009-ben az Accenture kutatása a jó teljesítmény és a globalizáció közötti összefüggésekre összpontosított, és azt állapította meg, hogy a jó teljesítményű vállalkozások a többpólusú világban való működést megcélzó stratégiáikat új és következetesen különböző módokon képzelik el és hajtják végre.

A felmérés résztvevői vállalatok vezérigazgatói, elnökei, igazgatói, pénzügyi igazgatói, elnökhelyettesei, alelnökei és főosztályvezetői voltak Ázsiában, Észak-Amerikában, Nyugat-Európában, a Közel-Keleten, Afrikában, Latin-Amerikában és Kelet-Európában. A válaszadók vállalatai az iparágak széles skáláját képviselik, ideértve a szakmai szolgáltatásokat, pénzügyi szolgáltatásokat, elektronikát / csúcstechnológiát, fogyasztói javakat és erőforrásokat - energia, vegyipar, közművek és természeti erőforrások. A képviselt vállalatok éves bevétele a kevesebb mint 50 millió USA dollártól (a válaszadók 32 százaléka) a több mint 10 milliárd USA dollárig (a válaszadók 18 százaléka) terjedt. A válaszadók vállalatainak egyharmada fizikailag több mint 20 országban, míg kevesebb mint egyötödük fizikailag csupán a hazai piacukon működik.


Az Accenture-ről
Az Accenture vezetési tanácsadással, technológiai szolgáltatásokkal és tevékenységek kiszervezésével foglalkozó világcég. Több mint 176,000 fős szakembergárdájával több mint 120 országban szolgálja ügyfeleit. Átfogó, különböző ágazatokra és üzleti folyamatokra kiterjedő tapasztalatainak, széles körű erőforrásainak, valamint a világ legsikeresebb vállalkozásain végzett kutatásainak segítségével az Accenture vállalatokat és kormányokat segít a kiemelkedő teljesítmény elérésében. A 2009. augusztus 31-én zárult pénzügyi évben 21.58 milliárd USD nettó árbevételt ért el.

További információ

További hírek a Gazdaság rovatból

Nyereséges a Siemens

Ericsson: 92 %-os visszaesés a IV. negyedévben

2011-ben újabb gyártást telepítene a Bosch Magyarországra

A BMW-beszállító Harman fejleszt Magyarországon

Hogyan jön a borúra derű?

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény