FőoldalÜzletAz elektromos járművek energiabegyűjtési megoldásairól
2011. május 13., péntek ::

Az elektromos járművek energiabegyűjtési megoldásairól

Két németországi esemény is lesz a közeljövőben, amely az elektromos járművekhez kötődően reflektálja a növekvő érdeklődést az energiabegyűjtési megoldások1 iránt. A 2011. június 21-22-én megrendezésre kerülő, Energy Harvesting & Storage Europe 2011 nevű szakmai rendezvény az energiabegyűjtés számos formáját teszi terítékre más alkalmazások vonatkozásában is, és általánosságban is hasznos betekintést nyújt az energiabegyűjtés technológiai, üzleti befektetési és egyéb vonatkozású ügyeibe. A június 28-29-ére kiírt, Electric Vehicles Land, Sea & Air Europe 2011 nevű rendezvény ezzel szemben kifejezetten járműipari megoldások iránt orientált, és bemutatja a szárazföldi, vízi és légi járművek lehetséges közeljövőjét, részletezve a rendszereik igényeit, valamint az alkalmas energiabegyűjtési megoldásokat...

A következőkben nagy vonalakban ismertetek néhány bejelentést, amelyekre a rendezvények alkalmával kerítenek sort tulajdonosaik. Ezek közül néhány több száz watt, vagy több tíz kilowatt energia biztosítására képes nagy teljesítményű haszonjárművek számára is, és alapvetően a lengéscsillapítókat, aktív felfüggesztéseket, termoelektromos és fotoelektromos hatásokat használják ki. Az energiabegyűjtési megoldások azonban a jövőben sokkal finomabb részletekben is megjelennek, például vezeték nélkül működő, seregnyi szenzor és beavatkozó képében, amelyek a működési fizikai paraméterek folyamatos monitorozása útján segítik elő az energiatakarékos üzemelést, és egyben teszik szükségtelenné a drága és nehéz rézhuzalozást. Ezek az Energy Harvesting Europe rendezvény főbb központi kérdései közé tartoznak, különös tekintettel a vezeték nélküli szenzortechnológiákra.
Az IDTech Ex az Electric Vehicles Land, Sea & Air Europe 2011-en ismerteti a fotoelektromos, dinamikus és termoelektromos energiabegyűjtési megoldások előnyeit és hátulütőit a járműipari alkalmazásokban, és áttekinti a közeljövő várható fordulatait. A konferencián az asola Automotive nevű jármű­ipari beszállító bemutatja rekordnak számító, 130 W csúcsteljesítményű, tetőbe épített napelemes rendszerét, amely az idén gyártásba kerülő, Fisker Karma hibrid sportkocsiba kerül. Jelenleg ez számít a legnagyobb méretű és teljesítményű, autóiparban sorozatgyártásban használt, napelemes tetőnek.
A járműipari energiabegyűjtési technológiák fejlesztésekor az innovátorok elsősorban a forgómozgási energia kihasználására összpontosítottak. Ennek keretében fejlesztették ki a fékezéskor energia-visszatápláló rendszereket, a tengeri hajók számára a vitorlázáskor energiát visszatápláló hajócsavarokat, vagy a tisztán elektromos könnyűrepülőgépek vitorlázó üzemmódban energia-visszatöltőként működő propellereit. A fejlesztők ígéretesnek látták a mikroméretű vibrációs energiákat és hulladékhőt hasznosító rendszerek kutatását.
Jelenleg nagyon kevés, kereskedelmileg elérhető megoldás létezik lineáris mozgási energia kihasználására a néhányszor tíz watt és tíz kilowatt közötti teljesítmény-értéktartományra, azonban az MIT-ről (Massachusetts Műszaki Egyetem, USA) kivált Levant Power egyike azon keveseknek, akik fejlesztettek ki erre megoldást. Az általuk feltalált, energiabegyűjtő csillapítótagok egy busz- vagy teherautó-méretű járműben akár párszor tíz kilowatt energia visszatermelésére is képesek. E rendszerek alkalmazásait jelenleg különféle járművekben, személyautókban, tehergépjárművekben, katonai járművekben, építőipari gépekben, valamint tengerészeti járművekben (pl. AUV2-kben) is tesztelik. A vállalat GenShock nevű, szárazföldi járművekhez fejlesztett megoldása az energiabegyűjtésen kívül remek eszköz a menetkomfort javítására is, hiszen voltaképp dinamikus rugózáscsillapítást valósít meg.
Visszatérve a forgómozgásból eredő mozgási energiák kihasználásához, az imént említett AUV-kben például a vízfelszínre visszatéréskor a víz hullámzásából adódó energiákat ki lehet használni, amelyet napenergia-begyűjtéssel is lehet kombinálni, és ezzel többmódú energiabegyűjtő rendszert létrehozni. Ezek a megoldások olyan vadonatúj piacok előtt nyitják meg a kapukat, mint amilyen a mintegy egy évvel ezelőtt a Valence Technology-Bénéteau Group együtt­működés eredménye volt. A mérföldkőnek számító bejelentés előtt a jachtkategóriás tengeri hajók között elektromos járművet nem ismerhettünk, ezek többségében dízelmotoros járművek voltak, amelyek a lakórészlegek működtetéséhez is e motorok teljesítményére hagyatkoztak a hajó lehorgonyzott állapotában, és sok vízi jármű esetében zajos, drága és igen környezetszennyező üzemeltetést jelentett. A Valence Technology és a világ legnagyobb jachtgyártójaként ismert, 22 gyártó telephellyel és a világ több mint 50 országában 450 viszonteladóval rendelkező Bénéteau Group leányvállalata, a BJ Technologie között született, több évre kiterjedő beszállítói viszony épp ezért nagy jelentőségű volt. A 2010 elején született megegyezés keretében a Valence arra szerződött a Bénéteau-val, hogy ez utóbbi hibrid elektromos vízi járművei számára kizárólagos partnerként energiatárolási megoldásokat szolgáltat. A Valence ZF Marine nevű, moduláris, energia-visszatápláló akkumulátor-rendszereit a Bénéteau és partnerei hibridelektromos jachtjaiba, vitorlásaiba és motorcsónakjaiba építik be.
A jachtoknál vitorlázó üzemmód esetén adott a lehetőség az ilyenkor a hajótest puszta haladásától forgó hajócsavar által termelt energia akkumulátorokban történő letárolására, természetesen az esetleges napenergia-begyűjtés mellett is. Normál üzemeltetési körülmények között a hajósnak a dízelmotorokat be sem kell indítani ahhoz, hogy járművével elhagyja a kikötőt, vagy visszatérjen oda, pusztán a szél és/vagy a telepek által adott energia elegendő mindehhez. A lítiumion-technológiás telepek a hajó lehorgonyzott állapotában is képesek az üzemeltetéshez szükséges energia biztosítására. A Valence a BJ-vel kötött szerződésében azt vállalta, hogy biztosítja ezeket a moduláris, méretezhető energiatároló rendszereket a hibrid elektromos jachtok, vitorlások és motorcsónakok számára.
"A tengeri hajózási hajtásrendszerek, energiatermelés, energiatárolás és energiamenedzsment tekintetében ez nem puszta fejlődés, hanem forradalom" - mondta Robert L. Kanode, a Valence Technology elnök-vezérigazgatója, aki a 2011. júniusi Electric Vehicles Land Sea Air kiállításon is tart majd előadást. "A Bénéteau új mércét fog állítani ezekkel a rendszerekkel a környezetbarát polgári hajózásban, amely a világ kikötőit tisztábbá, csendesebbé és biztonságosabbá teszi. Nagyon örülünk, hogy az előrelátóan gondolkozó Bénéteau Group a mi ZF Marine rendszereinket fogja használni erre a célra."
Az Energy Harvesting Europe 2011 szakeseményen a hangsúly nem elsősorban a járműveken, hanem a kisebb méretű, elektromos eszközök tápellátásán lesz. A Princeton Egyetem gumira nyomtatott piezoelektromos szalagokat fog bemutatni, amelyeket rugalmas energiaátalakításra terveztek. Az ETH Zürich szőtt textilárukba integrált elektronikát prezentál, az így készülő, intelligens szövet iránt a Mercedes-Benz állítólag nagyon érdeklődik. A Smartex elektronikus textilárukhoz fejlesztett szenzorintegrációt jelent be a nagyérdeműnek, a CETEMMSA szintén textilipari bejelentéssel készül, a Marlow Industries pedig kis hőmérséklet-változású, vízi, légi vagy szilárd hőforrásokhoz és hőnyelőkhöz optimalizált energiabegyűjtő rendszert ismertet. Járműipari vonatkozású fejlesztésként az érdeklődők a Holst Centre/IMEC intelligens gumiabroncsokhoz fejlesztett energiabegyűjtési megoldását, valamint az Eindhoveni Műszaki Egyetem energiabegyűjtő, aktív felfüggesztési rendszerét ismerhetik meg. Az energiabegyűjtéshez kötődő tárolási megoldásként többek között különböző szuperkondenzátor-rendszereket prezentálnak majd a fejlesztők, amelyek között elképzelhető, hogy szerepelni fog a jövő járműveinek strukturális sérülések érzékelésére, energiabegyűjtésre, -tárolásra és -átalakításra képes, intelligens burkolatának alapja is.
Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) és a Flexible Electronics Concepts vállalat mindkét eseményen jelen lesz. A US DOE termoelektromos generátorokat tesztel az autómotorokban keletkező hulladék hő elektromos energiává alakítására, amelyek a Chevrolet Volt, Chevrolet Suburban, Ford Fusion és BMW X6 járművekben debütálnak. A termoelektromos generátorok első generációjától azt várják, hogy kb. 5%-kal gazdaságosabbá teszik a járművek üzemeltetését üzemanyag-fogyasztás szempontjából, továbbá a remények szerint kellő alapot biztosítanak a Ford és General Motors termoelektromos hűtő-/fűtőrendszereinek fejlesztéséhez. Ez utóbbi, zónás elven működő, hőmérséklet-szabályozó, termoelektromosság-alapú megoldás utasonként képes szabályozni a hőmérsékletet, és erre kb. 630 W energia árán képes, szemben a teljes utaskabint hűtő, 3,5-4,5 kW teljesítményű rendszerekkel. A légkondicionálókban jelenleg elterjedt R134a típusnevű gáz üvegházhatása a legsúlyosabb forrásnak tartott szén-dioxidénak ezerháromszázszorosa. A fejlesztés fontosságát jól jelzi, hogy a DOE a National Science Foundation szervezettel 9 szerződést kötött ipari partnerekkel együttműködő egyetemekkel a termoelektromos rendszerek hatékonyságának fejlesztésére. A Flexible Electronics Concepts ezekből a munkákból a nyomtatott és flexibilis áramköri hordozók fejlesztésével veszi ki részét: a kifejezetten elektromos járművekhez fejlesztett T-Ink technológia kb. 40%-kal csökkenti az elektromos hordozók helyigényét, tömegét és költségeit, és kiváló partnere lehet a szárazföldi, vízi és légi járművek intelligens burkolatának fejlesztéséhez.

További információ:
Energy Harvesting & Storage Europe 2011
Electric Vehicles Land, Sea & Air Europe 2011
Flexible Electronics Concepts

1: az angol nyelvű szakirodalomban "energy harvesting" gyűjtőnéven ismert megoldások lényege, hogy a működéshez szükséges energiát a rendszer külső forrás(ok)ból (nap-, termikus-, mozgási, szélenergia stb.) nyerik
2: AUV (Autonomous Underwater Vehicle): önműködő víz alatti jármű

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény