FőoldalRendszerintegrátor"Tisztább" városi buszok hibrid meghajtással
2011. március 19., szombat ::

"Tisztább" városi buszok hibrid meghajtással

Dízelmotor és elektromos meghajtás különleges kombinációjának, a Siemens által kifejlesztett Elfa hajtásrendszernek köszönhetően a városi buszok egy harmaddal kevesebbet fogyasztanak. Itt a dízelmotor a hagyományos megoldással ellentétben nem a hátsó tengelyt hajtja automata sebességváltón keresztül. Helyette egy generátort hajt meg, amely teljesítmény-elektronika közbeiktatásával egy vagy több hajtómotort táplál árammal

Németországban a városi tömegközlekedési utazások felét buszok bonyolítják. Sajnos ezek nemcsak zajosak, hanem a kipufogógázok emberre és a környezetre egyaránt károsak. Hosszú távon a tisztán villamos meghajtás lenne, azonban a mai akkumulátortechnika még túl drága, noha például Kínában már van néhány jármű, melyeket innovatív lítiumion-akkumulátorról hajtanak. A városi buszok esetében, amelyeknek a megállóhelyek és közlekedési lámpák miatt gyakran meg kell állniuk, a hibrid meghajtás a legmegfelelőbb. Ez közbülső lépést jelent a teljesen emisszió-mentes buszok felé vezető úton, amelyek vagy tiszta akkumulátoros üzemben járnak, vagy az akkumulátort üzemanyag-cellás rendszerrel kombinálják.

A Siemens Elfa rendszerben a villanymotorok fékezéskor generátorként működnek, és áramot táplálnak vissza az energiatárolóba, ahonnan az ismét hajtásra vehető igénybe. Ezáltal a buszok időnként, ill. szakaszonként tisztán elektromos üzemben, emisszió-mentesen járhatnak. Hogy milyen hosszan, az az energiatároló teljesítményétől függ - néhány száz métertől akár néhány kilométerig is terjedhet a hatósugár.
Ez a technika egy szellemes energiamenedzsmenttel a buszokat azáltal teszi nemcsak takarékosabbá, hanem halkabbá is, hogy a dízelmotor gyorsításkor nem, hanem csak a takarékos és csendes fordulatszám-tartományban működik. Az üzemanyag-megtakarítás évi 60 000 km-es futásteljesítményt alapul véve akár 10 000 liter dízelolaj is lehet az útvonaltól függően.
Napjainkban a világ több városában járnak már Elfa-hajtású buszok, többek között Londonban is, ahol egy flottányi emeletes busz jár, egyelőre teszt jelleggel. Hamburgban azt tervezik, hogy olyan hibridbuszokat állítanak be, amelyek dízelmotor helyett üzemanyag-cellát használnának erőforrásként. A hibridhajtás nemcsak buszok, hanem más olyan, gyakorta megállni kényszerülő haszonjárművek esetében is előnyös, mint pl. kukásautók vagy kisteherautók.

A Siemens honlapja

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény