FőoldalArchívumJitti: az új közösségi forgalomfigyelő rendszer okostelefonra
2010. május 14., péntek ::

Jitti: az új közösségi forgalomfigyelő rendszer okostelefonra

Jitti néven új interaktív, közösségi forgalomfigyelő rendszer jelent meg okostelefonokra, amelynek használatával eldönthetjük, melyik útvonalat válasszuk (vagy kerüljük el), így csökkenhet az autóban, kipufogógázban töltött idő, az ezzel járó stressz és javulhat a közlekedési morál is.A Magyarországot lefedő, pillanatnyi sebességtérképet közvetítő rendszer működése elsősorban - a hazánkban százezres nagyságrendben ilyen telefonnal rendelkezők - interneten szerveződő közösségére, a Jitti Klub tagjaira épül, akik az adatcsere révén segítik egymást

A magyar fejlesztőkből álló csapat eddig iPhone-ra és Windows Mobile-ra készítette el az ingyenes alapprogramot, és terveik szerint hamarosan Android, Symbian és Blackberry rendszerű készülékekre is lesz Jitti.

Elindult Magyarország új, közösségre épülő, okostelefonokra fejlesztett, real-time adatokat mutató forgalomfigyelő rendszere. Az angol Just In Time Traffic Information kifejezés rövidítéséből származó Jitti olyan szolgáltatást nyújt, amely a közösség kezében meglévő eszközökkel (GPS vevővel rendelkező okostelefonokkal), 2-3 percen belüli, azaz szinte azonnali forgalmi információkat biztosít, és könnyen áttekinthetően megmutatja a forgalom sebességét, így segíti a dugók elkerülését. A GPS-szel mért sebességet és a forgalmi helyzetről szóló információkat a rendszer összesíti, majd a forgalom sebességtérképét automatikusan kijelzi a felhasználók telefonján, internetkapcsolatukon keresztül.

Nagy Bálint, a rendszert fejlesztő Jitti Forgalmi Információ Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: "A koncepció sokórányi dugóban üldögélés eredményeképp alakult ki, és közel két éves, egyre gyorsuló fejlesztési munka eredményét tartalmazza."

A forgalmi információ a gyorsan gyarapodó (az elmúlt 1 hét alatt 100-ról 1000-nél is többre nőtt) Jittiző felhasználói közösségnek és a Jitti Klub tagjainak köszönhető. A fejlesztők korábbi számításai szerint nagyjából napi ötszáz aktív használóra van szükség ahhoz, hogy például Budapest teljes forgalmi térképét meg lehessen rajzolni. Bár meglepetten tapasztalták, hogy ennél jóval kevesebb Jittis is elegendő a pontos dugótérképhez, hiszen az emberek nagyjából egyszerre - értelemszerűen például a csúcsforgalomban - autóznak. Ezekben az időszakokban megnövekszik az igény a szolgáltatásra, amelynek lényege a minél több felhasználó, hiszen a sok beérkező adat teszi hatékonnyá a sebességtérképet és így az egész rendszer működését.

A programot úgy alakította ki a fejlesztői csapat, hogy a felhasználók teljes anonimitást élvezzenek: nem rögzítik az indulás és érkezés helyét sem, és regisztráláskor is csupán egy e-mail címet kell megadni. A Jitti alapszolgáltatás (ami a forgalmi információ gyűjtését és megtekintését tartalmazza) a közösséghez csatlakozók számára ingyenes. Ezek a közeljövőben várhatóan kiegészülnek más, részben fizetős szolgáltatásokkal is. A felhasználó az egyszerű és átlátható, jelenleg 2×4 kilométert (a közeljövőben pedig 5×10 kilométert) átfogó térképen látja a legfrissebb közlekedési állapotot, ahol különféle színek jelölik a torlódásokat vagy a "szabad" utakat.

Dr. Dulin Jenő közlekedéspszichológus a bemutatón elmondta, hogy a budapestiek átlagban napi 40-50 percet autóznak, főként a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban. Mivel az emberek leginkább munkavégzéshez használják autójukat, vezetés közben már a rájuk váró feladatokon gondolkoznak, ezért nem figyelnek, és könnyen balesetet okozhatnak, amit menedzser balesetnek hívnak. Az észlelés olyan gondolkodási folyamatot indít el, ami a lelki jelenségek legbonyolultabb része. "A Jittivel viszont az ember ki tud lépni saját érzékelési rendszeréből, mert ezt a feladatot a készülék is segíti, ami figyel, közvetít számára - és azzal, hogy kiterjeszti az észlelést, könnyebbé teszi a tájékozódást is. A rendszer segítségével a vezető előre láthatja, hogy melyik útvonalon, várhatóan hol és mi fog történni vele, így nem idegeskedik feleslegesen, ezáltal javulnak életfeltételei, és elkerülheti a dugók okozta bosszúságot. Mindezeket figyelembe véve a közlekedési morál is javulhat és közlekedésbiztonsági szempontból is előnyös lehet az autósoknak." - tette hozzá Dulin.

Magyarországon jelenleg nagyjából 100 000 darab iPhone és hozzávetőleg ugyanennyi Windows Mobile (HTC, Samsung, Asus és más gyártók GPS képes eszköze) van használatban, ezért a csapat először ezek klienseit fejlesztette, de rövid távú terveik között szerepel az Androidra, a Nokia és az Ericsson készülékeken futó Symbianra, valamint a Blackberry telefonokra történő fejlesztés is. (Arról, hogy a fentiek közül melyik legyen a következő Jitti platform, a www.jitti.hu weboldalon lehet szavazni.)

"Kevés az igazán érdekes és újszerű magyar fejlesztésű szoftver a platformunkon, de emellett a Jitti felhasználói szemmel is jól átgondolt termék. Használata teljesen automatikus, az adattovábbításhoz és megjelenítéshez az alkalmazás elindításán kívül semmi egyebet nem kell tenni, nem kell vezetés közben telefonon forgalmi központot hívogatni, vagy gombokat nyomogatni. Már most elkezdtük előkészíteni a kollégákkal a Jitti Windows Phone 7-re történő mihamarabbi kifejlesztését." - mondta Győrffy Péter, a Microsoft Windows Mobile termékmenedzsere.

A Jitti használatához szükséges hardver-szoftver igény ma már szinte minden okostelefonban megtalálható: GPRS, EDGE, 3G vagy HSDPA adatkapcsolat, beépített vagy kapcsolt GPS, 10 MiB szabad RAM memória, memóriakártya 200 MiB szabad területtel, min. Windows Mobile 5.0 verziószámú operációs rendszer, min. 320×240 felbontású érintőképernyő. iPhone-ok esetében iPhone OS 3.0 vagy későbbi verzió szükséges.

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény