FőoldalArchívumFogolydilemma és tojáshéj-csontimplantátum az MFA nyári kutatótáborában
2009. június 30., kedd ::

Fogolydilemma és tojáshéj-csontimplantátum az MFA nyári kutatótáborában

Érdeklődő diákok csoportja
A szereplők lehetséges stratégiáját sokszereplős környezetben vizsgáló fogolydilemma játékelméleti modellektől az emberi szervezet számára könnyen befogadható, tojáshéjból készülő implantátumok anyagának előállításáig számos "éles" tudományos témát kutathatott az a húsz 9.-11. évfolyamos középiskolás diák, aki a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézetének (MTA MFA) másodszor is sikerrel megrendezett rendhagyó nyári táborán vett részt


A hét végén zárult egy hetes "tudóstábor" célja egyrészt az volt, hogy a tehetséges diákok ténylegesen átélhessék a kutatás szépségét és bonyolultságát, másfelől pedig hogy az akcióval a fiatalok érdeklődését általában is felkeltsék a tudományok iránt. Az utóbbi évtizedben hazánkban a tudás megbecsültsége és ezzel együtt a tanulók természettudományos érdeklődése folyamatosan csökken, ami már középtávon forintban is kifejezhető gazdasági hátrányt jelent Magyarországnak.

Image Image
Barátkozás a mikromanipulátorral
"Intézetünk tudatában van annak, hogy érdeklődő fiatalok nélkül nem lehet világszínvonalú természettudományos kutatás Magyarországon, világszínvonalú természettudományos kutatás nélkül pedig gazdaságunk sem lesz versenyképes. Szerény eszközeinkkel ezért igyekszünk a diákok figyelmét a természettudomány értékeire, szépségeire irányítani." - mutatott rá Dr. Bársony István professzor, az MTA MFA igazgatója, aki szerint nagyon élvezetes együttdolgozni a fiatalokkal, ugyanakkor a tábor megszervezése nem kevés anyagi és szellemi ráfordítást igényelt.
Image Image
Diákok a tisztaszobában
A pályázaton kiválasztott 20 diák költségeit az intézet viselte, és több mint negyven munkatárs segítségére is szükség volt a feladatok ellátásához. Igazi kihívásnak bizonyult számukra ilyen rövid idő alatt egyszerűen és érthetően bevezetni a táborozókat a nanotechnológia vizsgálati eszközei, pl. az elektronmikroszkóp használatának rejtelmeibe. A kezdeményezésen idén először négy erdélyi fiatal is részt vehetett.

Image Image
Nanométeres grafénréteg vizsgálata
A nemzetközi hírű intézet - amelyben olyan világszerte jegyzett kutatások és fejlesztések folynak, mint például a nanoelektronikai alapanyagként perspektivikus nanométeres grafénrétegek előállítása és vizsgálata, vagy a robottechnológiai tapintásérzékelés - jövőre is folytatni fogja a sikeres kezdeményezést.

Háttér információk a résztvevőkről és a témákról:

1. Ádám Andrea, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium: Fotolitográfia
Témavezető: Csikósné Dr. Pap Andrea

2. Bajnóczi Gabriella, Szigetszentmiklós, Batthyány Kázmér Gimnázium: Hidroxiapatit és polimer alapú biokompatibilis nanokompozitok
Témavezető: Wéber Ferenc

3. Bedics Gábor, Pécs, Nagy Lajos Gimnázium: Fotolumineszcens struktúra kialakítása pórusos szilíciummal
Témavezető: Vázsonyi Éva

4. Böröczki Zoltán István, Budapest, Puskás Tivadar Távközlési Technikum: Ezüst vékonyréteg előállítása és HREM-es vizsgálata
Témavezető: Misják Fanni

5. Gál Réka, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium: Nagyfelbontású elektronmikroszkópia és a JEMS szimulációs program
Témavezető: Fogarassy Zsolt

6. Gyebnár Dániel, Budapest, Arany János Gimnázium: Komplex rendszerek - Evolúciós modellek
Témavezető: Dr. Szabó György, Borsos István

7. Hábel Ervin, Nyíregyháza, Bánki Donát Műszaki Középiskola: A nanoszál alapú bioszenzor megvalósítása felé
Témavezető: dr. Nguyen Quoc Khanh

8. Harmat Zita, Budapest, Kodály Zoltán Gimnázium: Rendezett ZnO nanorudak előállítása és minősítése
Témavezető: Erdélyi Róbert, dr. Volk János

9. Hoksza Zsolt Tibor, Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium: Napelemes minták elektronmikroszkópos vizsgálata TEM-mel
Témavezető: dr. Radnóczi György Zoltán

10. Horváth András Zoltán, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium: Mikrofluidika
Témavezető: dr. Fürjes Péter

11. Janosov Milán, Veszprém, Lovassy László Gimnázium: Ellipszométeres mérések
Témavezető: Kozma Péter

12. Kenéz Áldor Etele, Csíkszereda, Márton Áron Gimnázium: Szerkezeti színek a természetben
Témavezető: Kertész Krisztián

13. Koltai András, Budapest, Piarista Gimnázium: Nanoszerkezetek előállítása és tulajdonságai
Témavezető: dr. Deák András

14. Nickl István, Sopron, Széchenyi István Gimnázium: Mikroelektronikai szeletkötések kialakítása és vizsgálata
Témavezető: Csikósné Dr. Pap Andrea Edit

15. Patay András, Sárospatak, Református Kollégium Gimnázium: Vékonyrétegek leválasztása fizikai módszerekkel
Témavezető: Szabó Tamás

16. Szegedi Gábor, Tordas, Eötvös József Gimnázium: Súrlódási jelenségek vizsgálata (tribológia)
Témavezető: Szerencsi Marianna

17. Todor Andrei Ludovic, Nagyszalonta, Arany János Főgimnázium: Mágnesesség
Témavezető: Dr. Kádár György, dr. Gasparics Antal

18. Török Gergő, Budapest, Karinthy Frigyes Gimnázium: Napelemes mérések napszimulátoron
Témavezető: Németh Ágoston

19. Varga Márton, Pannonhalma, Bencés Gimnázium: STM nanolitográfia
Témavezető: Dobrik Gergely

20. Vona István, Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium: Hősugárzás vizsgálata integrált termoelemmel
Témavezető: Basa Péter


További információ

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény