A konferencia sajtótájékoztatóját Tanja Vainio asszony, az ABB magyarországi vezetője nyitotta meg a címben idézett mondattal, mely szerint az ABB Magyarországon a híd kíván lenni az e-mobilitás felé. Az ABB-nél 800 mérnök és tudós dolgozik évi 1,4 milliárd dollárból azon, hogy energiahatékonyabb termékeket állítsanak elő, mely munka során segítségükre vannak annak a 70 egyetemnek a munkatársai, melyekkel az ABB szoros kapcsolatot ápol.
Az e-mobilitás nemzetközi trendjei
Steven Dorresteijn, az ABB elektromos töltési infrastruktúra európai értékesítési vezetője az e-mobilitás nemzetközi trendjeiről számolt be az aktuális európai és a kínai helyzet bemutatásával, különös tekintettel arra, hogy Kína piacvezető az e-mobilitás terén. A gyorstöltők elterjedésének egyik gátja a töltési szabványok különbözősége, és kompatibilitásának hiánya, melynek megoldására az ABB több autógyártóval is együttműködik. Az ABB szakembere áttekintette a három alapvető töltési szabványt, a velük kompatibilis e-gépjárműveket, az ABB rendelkezésre álló töltőit és alkalmazásprogramozási felületeit, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat és műszaki támogatást. Ma Európában 756 darab CCS szabvánnyal rendelkező egyenáramú gyorstöltő és 1532 darab CHAdeMO szabvánnyal rendelkező töltőállomás áll az elektromos autó tulajdonosok rendelkezésére.
Beszámolt arról, hogy az elmúlt évek során az ABB több, az észthez hasonló méretű európai beruházásban is telepített már töltőket: A VitaeMobility projekt keretében 50 darab DC gyorstöltőt helyezett üzembe Belgiumban, míg Dániában a CLEVER névre hallgató átfogó fejlesztés keretében állított fel szintén 50 darab DC gyorstöltőt. Kínában a következő 6 évben az ABB szállítja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket, aminek köszönhetően Kína világviszonylatban vezető szerepre tesz szert az elektromos járművek (EV) gyorstöltése terén.
A világ nagy autógyárai sem ülhetnek a babérjaikon, a Tesla sikere és hatótávolsága magasra tette a mércét, de minden nagyobb autógyár bejelentette már, hogy legkésőbb 2018-ig megjelenik legalább egy, hasonló hatótávolságú modellel és nemcsak a felső kategóriában.
Elektromos buszok
A világ első, nagy teljesítményű, felsővezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására az ABB új technológiát fejlesztett ki, amit első ízben nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon alkalmaztak Genfben. Az autóbusz feltöltése közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy felsővezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybevevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszállnak a járműre.
Az ABB partneri kapcsolatra lépett a Volvo Buses-zal is, melynek során a két vállalat közösen fejleszt és hoz forgalomba elektromos és hibrid hajtású buszokat nyílt szabványú egyenáramú (DC) gyorstöltő rendszerekkel. Olyan szabványos töltőrendszert állítanak fel az elektromos és villamos-hibridhajtású buszok számára, amely a járművek tetejére telepített automatikus csatlakozó rendszeren keresztül a buszmegállókban, avagy kábeles töltőrendszer segítségével az éjszaki üzemszünetben képes gyorsan feltölteni a járműveket.
E-mobilitás Magyarországon – ABB-s segítséggel
Magyarországon az ABB telepített elsőként ultragyors töltőt Budapesten, az Istenhegyi úti MOL kúton. A Terra 100.2 típusú töltő képes 20 perc alatt 80%-os töltöttségi szintre felölteni egy CHAdeMO szabvány csatlakozóval rendelkező elektromos autót. A mogyoródi Hungaroring versenypálya főbejáratánál szintén átadtak egy, az ABB által az MVM Partner számára tervezett töltőoszlopot. Ezenkívül számos telephelyen működik már nem nyilvános töltőoszlop Magyarországon.
Balogh Attila az ABB e-mobilitás szakértője bemutatta, hogyan épül fel egy országos elektromos közlekedéshez szükséges hálózat. Szemléltette, hogy Magyarország jelenlegi helyzetében milyen tényezők megléte szükséges az elektromos járművek napi használatának elterjedéséhez. Meglátása szerint lehetőség van egy jól átgondolt rendszer felépítésére, amely az állami engedményektől a töltési infrastruktúra megvalósításán át az elektromos jármű használókat támogató szolgáltatásokig terjed. Ehhez kapcsolódóan hazai vonatkozású áttekintést adott a meglévő ABB töltési hálózatokról, amelyek mintául szolgálhatnak a hazai hálózat kiépítéséhez.
Szerinte egy új iparág van születőben, új szereplőkkel. A megszokott benzin-dízel kutakhoz képest új szereplőként jelenik meg ezen a piacon a villamos energia termelője, az elektromos hálózat tulajdonosa, nagyobb számú oszlop telepítésénél szerepet kaphat már az elektromos rendszerirányító is. Az ABB nemcsak a töltőoszlopot magát adja az e-kutakhoz, hanem backoffice szolgáltatást is nyújt a fizetési rendszerekhez, a hálózat állapotára, foglaltságára vonatkozóan is tud online információkkal szolgálni az EV tulajdonosok számára.
ABB az elmúlt évben elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felkérését egy, a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben való együttműködésre. A hazai fejlesztési terv első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiaitechnikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszakienergetikai jellemzők.
Külön büszkeség, hogy a legújabb típusú ABB Terra 53/23 DC multifunkcionális töltőit a cég váci gyárában készítik, eddig 2000 darab kelt el belőlük világszerte.
Az észt példa
A világon elsőként Észtországban kezdte meg 2013 januárjában működését országos gyorstöltő-hálózat elektromos autók számára, amely az ABB technológiájával valósult meg. Jarmo Tuisk, a NOW! Innovations igazgatója beszámolt az észt országos gyorstöltő infrastruktúra, az ELMO fejlesztés tanulságairól. Az észt szakember áttekintést adott a rendszer kiépítésről, illetve bemutatta a gyorstöltő infrastruktúra jelenlegi helyzetét. Az előadás során javaslatok hangzottak el arról, hogy a technológia és a szerviz mai fejlettsége mellett mit érdemes figyelembe venni a gyorstöltő infrastruktúra tervezése során.
Az Észtországot teljesen lefedő hálózat kiépítését az észt kormány megbízásából az ABB végezte, és szintén a cég felel az olyan kapcsolódó szolgáltatások lebonyolításáért, mint az üzemeltetés 24 órás felügyelettel és a fizetési rendszer. Az ABB még 2011-ben kezdte meg a munkát, a projekt teljes átadásához másfél év volt szükséges. A 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) gyorstöltőből álló, mindenki számára elérhető hálózat gyorstöltőit minden 5000 főnél több lelket számláló körzetben, és minden főútvonalon legalább 50 km-ként helyezték üzembe. A kormány 507 darab Mitsubishi i-MiEV elektromos autót vásárolt saját használatra, és 50%-os kedvezményt nyújt a lakosság számára elektromos autó vásárlására. Az ABB egyenáramú rendszerei körülbelül húsz perc alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait, míg váltakozó áramú (AC) megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat, ezért környezetvédelmi szempontból is óriási jelentőséggel bír a hálózat. Az elektromos mobilitást elősegítő beruházást a KredEx export-hitel ügynökség Zöld Beruházási Rendszere támogatta a kormány szén-dioxid kibocsátást csökkentő tervének részeként.
Az észt szakember beszámolója végén mérleget vont, mit csinálnának ma másképpen, például szorgalmaznák magánbefektetők bevonását, abban az esetben is, ha csak kisszámú (1-5) töltőt tudnak finanszírozni, mert ezzel megoszthatók a gyorstöltő-szolgáltatás költségei. Ezen felül a gyorstöltő állomások átlagos fenntartási költségei tovább csökkenthetők azzal, ha a nagyobb forgalmú helyszínekre több töltőt telepítenek. Jó döntésnek tűnik a 2-3 évre szóló kapcsolódó szolgáltatás csomag koncesszióba adása vagy állami finanszírozása az első évben, valamint a készpénzmentes és rugalmas fizetési módok lehetőségének biztosítása.
A jelenlegi körülbelül 500 000-es észt autóparkból 1200 már tisztán elektromos hajtású.