FőoldalÜzletLátogatóban az NNG-nél
2014. október 07., kedd ::

Látogatóban az NNG-nél

Sorozatunkban olyan magyarországi elektronikai és IT-cégekre összpontosítunk, amelyek életében meghatározó a kutatás-fejlesztés. Mostani látogatásunkat a GPS-alapú iGO Navigációs szoftvereket gyártó, idén 10 éves NNG Kft-nél tettük. Utunkon Dózsa Imre, az NNG marketingkommunikációs vezetője volt segítségünkre

Egy adattömörítési ötlet sikere

Az eredeti nevén Nav N Go Kft. 2004 novemberében alakult. Már a cég történetének elején több befektető (mint például a GPS&More) is csatlakozott a vállalkozáshoz. Ezek nemcsak friss pénzt, de például globális navigációs üzleti tapasztalatokat is hoztak, jelentősen hozzájárulva a Nav N Go sikereihez. Napjainkban a vállalat fő részvényesei nemzetközi befektetők, akik részben már az alapításnál is bábáskodtak.
Az első nagy áttörésre 2006 márciusában került sor. A Nav N Go a hannoveri CeBIT-en egy olyan nagy standdal és feltűnő jelenléttel vett részt, amire a cég szinte minden akkori tartalékát felhasználták. A vállalat ekkor a navigációs piac legnagyobb szenzációját, az iGO My way 2006-ot mutatta be. Ennek legfőbb újdonsága abban állt, hogy 26 európai ország térképe elfért egyetlen 1 GiB-os memória­kártyán. Az áttörés egy térképtömörítő technológiának volt köszönhető, amely lehetővé tette a szoftver és egy egész földrész térképének egy 1 GiB-nál kisebb helyen történő tárolását. Az iGO Navigációs Szoftver a 2006-os nemzetközi bemutatkozást követően rendkívül gyorsan vezető helyet szerzett magának a személyi navigációs iparágban.

Két évvel később a kft. megvásárolta az iGO My way szoftver fejlesztésében a kezdetektől részt vevő, 3D-s megoldásokat nyújtó játékszoftver-fejlesztő céget, a PDAmill Kft.-t. Ennek is köszönhetően a 2007. márciusi CeBIT-en a Nav N Go be tudta mutatni a valósághű 3D-s térképszoftverét, az iGO 8-at. Ugyanakkor bemutatkozott az Amerikai Egyesült Államok, Kanada és teljes Európa térképét tartalmazó 2 GiB-os memóriakártya is. A mikro SD-memóriakártyán megjelenő termék 43 európai ország térképét tartalmazta, és számtalan felhasználóbarát funkcióval könnyítette meg a navigálást. Pár hónappal később a piacon az elsők között biztosítottak Kína-térképet, illetve Chilével és Indiával bővítették térképkínálatukat.

2008-ban fontos változás történt a cég életében: a személyi navigációs piac szűkülése arra késztette a vállalatot, hogy fontos stratégiai döntést hozzon, és az autós navigáció irányába mozduljon el.

Az egyre jobban terjedő okostelefonok ugyanakkor új piaci lehetőségeket teremtettek és egyben kihívásokat támasztanak. 2009 augusztusában megjelent az iPhone készülékekre optimalizált 3D-s navigációs megoldásuk is, majd novemberben a navigációs program bemutatkozott a Google Android platformján is, jóllehet csak telefonos­partnerek saját márkás programjaként.

Az NNG bemutatóterme
Innentől továbbra is a vállalat biztosította a leginkább globális független navigációs szoftvert a PND- és a mobilüzletágak számára, de a valódi áttörést a járműiparban megszerzett vezető hely jelenti. Ezzel egyidejűleg, a minden szegmenst kiszolgáló márka átalakításával párhuzamosan a vállalat új megjelenést és nevet kapott: a Nav N Go Kft. nevet az NNG Kft. váltotta fel.

2011 júniusában a világ egyik vezető, autóelektronikai eszközöket gyártó cége, a Fujitsu Ten Limited jelentette be együttműködését az NNG-vel. A két vállalat közösen alakította ki azt a gyárilag beépíthető audio-, video- és navigációs egységet, amely egyes autómárkák központi elemébe építve 2012 első felétől hozzáférhető az európai, az észak-amerikai és az ausztrál piacon. Júliusban többéves fejlesztés gyümölcseként Ausztráliában a vásárlókhoz került a Ford Territory 2012-es változata, amelyben már az NNG navigációja mutatta az utat, augusztusban pedig Európában is elindult az iGO Navigációval ellátott autók gyártása. Az iGO primo 2.0 mérföldkövet jelentett a személyes navigáció fejlődésében, mivel intuitív funkcióinak köszönhetően már képes volt értelmezni a vezető viselkedését, és azonnali megoldást kínált a mindennapi közlekedési helyzetekben. 2012 novemberében az autóipari OEM-partnerekhez köthető licenceladás túllépte a 20 milliós határt. Mára a nemzetközileg is elismert, több mint 30 autómárkától származó megrendeléseik száma elérte a 30 milliót.

Munkában a NavFusion

A 2013-as év az NNG történetében szintén izgalmasan telt. A vállalat többek között betört egyedüli, külföldi szolgáltatóként a japán navigációs piacra, fölvette ötszázadik munkavállalóját, valamint bejelentette a NavFusiont, amelynek köszönhetően az autóba épített fejegységeken futó, navigációs szoftverek is könnyen és egyszerűen frissíthetőek, naprakészen tarthatóak. Emellett számos, új márkával — többek között a Mazdával és a Harley-Davidsonnal — jelentettek be közös projekteket, valamint gyönyörűen felújított és berendezett főhadiszállásukkal az Év Irodája 2012 címet is elnyerték Budapesten.

Összegzésképpen elmondható, hogy az NNG mára a 10 legnagyobb autómárkából 7 számára biztosít iGO Navigációs szoftvermotort a gépkocsik fedélzeti multimédiás egységei részeként. Ezen irigylésre méltó és követendő pályafutás megjelenik a cég gazdálkodásának mérőszámaiban is. A nyilvános adatok szerint a társaság nettó árbevétele 2013-ban, a 2012-es üzleti évhez képest 50,5 százalékkal, 16,885 Mrd Ft-ra nőtt, az adózott eredmény pedig a 2012-es 2,951 Mrd Ft-ról 4,778 Mrd Ft-ra emelkedett. A budapesti irodában jelenleg 650 embert foglalkoztatnak.

Nemzetközi terjeszkedés, hazai prioritások

NNG-irodák világszerte

A cég vezetése már a kezdetektől felismerte a nemzetközi jelenlét fontosságát, ezért — túl a nemzetközi kiállításokon való folyamatos és sikeres részvételeken — rendre megnyitották külföldi képviseleteiket, irodáikat is: 2011-ben Kínában, 2012-ben pedig Indiában. A globalizációs törekvések következő lépéseként a vállalat a dél-koreai piacra tervezi betörni. Napjainkban a folyamatosan fejlődő és bővülő vállalat 10 irodát működtet világszerte: a hamarosan már két, magyarországi központ mellett további irodákat Izraelben, Svájcban, Indiában, Ausztráliában, Kínában, Japánban és az Egyesült Államokban.

OEM-partnerei révén a cég meghatározóan jelen van a piacon egész Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában, Afrikában, Ausztráliában és Új-Zélandon is. Napjainkra a vállalat világszerte több mint 150 hardvergyártó céggel alakított ki üzleti kapcsolatot, és a Föld több mint 186 országában és 50 különböző nyelven nyújt megbízható navigációs megoldásokat a készülék- és autógyártók, a hálózatüzemeltetők, valamint a professzionális szállítóvállalatok és az egyéni felhasználók számára. Az NNG szoftverei olyan vezető gyártók készülékein találhatók meg, mint a Becker, a Clarion, a Pioneer, a Samsung vagy a Vodafone.

Bár az iparágban jellemző trend a programozási feladatok kiszervezése olcsóbb munkaerőt kínáló országokba, az NNG vezetősége határozottan kitart amellett, hogy a fejlesztési munkát és a cég központi tevékenységét Magyarországon tartsa. David Wiernik, a vállalat elnöke és Balogh Péter vezérigazgató augusztus végén jelentette be, hogy a külföldi mellett Magyarországon is tovább terjeszkedik a cég: Szegeden, az ősszel nyíló új fejlesztői központba kétszáz új, főleg programozói állásra keresnek munkatársakat. Elsősorban C++-fejlesztői, -tesztelői és -csoportvezetői munkakörökbe várnak pályázókat, illetve a felhasználói felület fejlesztéséhez grafikusok és scripterek jelentkezésére várnak. Az új csapat ismert autómárkák modelljeibe készülő navigációs és infotainment projekteken dolgozik majd.

A vállalat bővülésének hátterében az egyre növekvő számú projekt mellett a tervezett portfólióbővítés áll — a cég céljai között szerepel, hogy navigációs megoldások mellett az autók fedélzeti információs rendszerében is egyre nagyobb teret nyerjen. Mindennek elősegítése érdekében, a vállalat a közelmúltban felvásárolt egy autóipari szoftverek tervezésével és prototipizálásával foglalkozó amerikai céget is.

Sikerek, elismerések

Szombathelyi Péter operatív igazgató átveszi az EBA díját
A közelmúltban a társaság azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy növekedési stratégiájával 17000 induló közül nyerte el a legnagyobb presztízsű európai üzleti díjat, a European Business Awards-ot, valamint az Aon Hewitt felmérése alapján első helyen végzett az IT-vállalatok közül a Legjobb Munkahely felmérésen is 2013-ban.

A cég az első szakmai díjakat már 2008 október—novemberében megkapta. A vállalat elnyerte az ITbusiness Leadership-díjat, a Deloitte által meghirdetett Technology Fast 50 „Rising Stars" kategória díját, valamint a 2008-as év Üzleti Etikai Díját.

A cég vezetői ma is büszkék arra, amikor 2011-ben, hazánk EU-elnökségének alkalmából az NNG Bérc utcai épületében látogatást tett az Európai Unió egyik legfontosabb döntés-előkészítő testülete, a Coreper I. A mintegy 100 fővel érkező testület megismerkedett a cég nemzetközi sikertörténetével, az európai piac jelentőségével és a vállalat számára kihívást jelentő problémákkal.

2012-ben a vállalat elnyerte az Innovációs Nagydíjat Magyarországon, valamint felkerült a 2012-es World Finance Top 100 listára is, olyan vállalatok mellé, mint például a Google vagy az Apple.

A vállalkozás megbecsültségének, sikerei elismerésének része az is, hogy a magyar kormány David Wierniket, az NNG Kft. elnökét nevezte ki Magyarország tiszteletbeli konzuljává Izraelben, akinek 2013-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét adományozta.

Folyamatos K+F+I, egyetemi kapcsolatok

Mint azt láttuk, a kutatás-fejlesztés mindig is meghatározó szerepet játszott az NNG életében. A termékeik folyamatos megújításának, az innovációnak köszönhetően váltak a navigációs piac kiemelkedő szereplőjévé. Fejlesztéseik célja, hogy olyan új, innovatív megoldásokat teremtsenek, amelyek elnyerik a felhasználók és üzleti partnerek tetszését. Ahhoz, hogy ezt a célt megvalósítsák, kiemelten kezelik a K+F-tevékenységet. Olyan struktúrákat, szervezetet alakítottak ki, amelyben az innovációs tevékenységeket kellőképpen támogatni tudják: az innovációs láncot az alapkutatástól a kísérleti fejlesztésen át a prototípus megvalósításáig felügyelik. Dózsa Imre elmondása szerint nagyon fontos, hogy a szervezet mind a mai napig lapos struktúrát követ, mely támogatja azt, hogy a fejlesztésekhez a lehető legtöbben hozzájárulhassanak ötleteikkel.

K+F-tevékenységük fontos része, hogy aktív kapcsolatot alakítottak ki klasszikus, egyetemi kutatócsoportokkal. Legfőbb hazai kutatási partnereik: az ELTE IK Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéke és a TTK Vizualizációs Centruma, a BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszéke és Mobil Innovációs Központja. Ezen oktatási-tudományos központokkal folytatott interaktív kapcsolatok során a cégnél felhalmozott iparági tapasztalatok átadásával olyan közös kutatási célokat kívánnak meghatározni, amelyeknek az eredményeit is közösen tudják felhasználni.

A vállalkozás deklarált célja, hogy szoftvertermékeiket továbbra is azok a kiváló, technológiai újítások jellemezzék, amelyek meghatározó piaci előnyhöz juttathatják őket. Hitvallásuk, hogy mindez az innovációs tevékenység és a fejlesztések révén valósulhat meg.

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény